19th Ave New York, NY 95822, USA

Anne K. Senstad | 2015

GOLD GUIDES ME
Als stadsbewoners worden we constant herinnerd aan geld, handel en bezit. Rondom ons zien we markten, winkels, beurzen, banken ... We worden om de oren geslagen met reclame die ons vertelt hoe we moeten leven, welke producten we moeten kopen om gelukkig en succesvol te zijn, waarin we moeten geloven ... Ons dagelijks leven is doordrongen van de virtuele economie.

Het fundament van onze steden is in wezen kapitalistisch. Historisch gezien zijn steden opgebouwd om te voldoen aan noden op het vlak van handel en nijverheid, transport en productie. Maar de vraag is tot hoever dit kan doorgaan. Hoe zullen onze ethische normen veranderen in de stad van de toekomst? Hebben we als burger nog waarde in het culturele, sociale en politieke weefsel van een stad of worden we uitwisselbare consumenten? Ook de waarde van de stad en de openbare ruimte verandert in een financieel en economisch product, door gentrificatie en vastgoedspeculatie.

Anne K. Senstad speelt met haar werk Gold Guides Me in op deze alomtegenwoordigheid van geld en bezit. De 3D-woordsculptuur op het dak van de Pakhuizen stelt onze sociaal-politieke financiële waardesystemen en de psychologische economie van reclame in vraag. Gold is de nieuwe God.

2015

Pakhuizen (Site DuPont)

Norway

Bio

Anne K. Senstad
Anne Katrine Senstad (1967, Oslo, Noorwegen) werkt met installatiekunst, fotografie, video, site- en tijdspecifiek werk en landart. Ze is geboeid door sensoriële esthetiek, perceptie en transformatie, transcendentale ideeën uit kunst en filosofie, en politiek bewustzijn. Haar sitespecifieke installaties en interventies herdefiniëren de psychologische ruimte, in dialoog met de architectuur en de omgeving. In neon- en ledverlichting verwerkt ze zinnen uit de literatuur en de filosofie in een kritische maar lyrische taal, die het publiek zowel psychologisch, intellectueel als emotioneel beroert. Senstad woont en werkt in New York. Haar werk wordt wereldwijd tentoongesteld en is opgenomen in collecties van galerieën, instituten, bedrijven en privéverzamelaars.

Other installations

  • MASQUERADE The value of the ART HOUSE INDEX lies in its potential to convert an opaque, static and difficult product into a transparent, ‘liquid’ and access...

  • The Bruges Diptych pavilion, close to the former home of the Flemish primitive Jan van Eyck,...

  • BRIDGE BY THE CANAL The bridge beside the water is located on a quay across from a medieval firebreak. It is a non-place, a spot that has lost its function in t...