19th Ave New York, NY 95822, USA

Poortersloge

Poortersloge

De poreuze stad

Tijdens Triënnale Brugge 2021: TraumA, wordt naast de interventies in de Brugse binnenstad, ook een groepstentoonstelling ingericht die de ambivalente thematiek verder verdiept: tussen droom en nachtmerrie, in het onderhuidse of het ondergrondse, van analoge tot digitale vervreemding. Een selectie van een 40-tal sculpturen, foto’s, tekeningen, schilderijen en video’s verbinden het ‘unheimliche’ karakter van de eigenaardige ruimtes van de Poortersloge met dissonante stemmen, verhaallijnen en wonderlijke werelden. De kunstenaars verbeelden hun kijk op wereld, mens en architectuur, die soms gefragmenteerd of verwrongen, soms dichterlijk en paradijselijk blijkt te zijn.

Triënnale Brugge 2021: TraumA stelt een microscopische blik voor op de omgeving en de bewoners, een subcutane analyse en een verweving met het verborgen deel van het stedelijke weefsel. Het onuitgesprokene of het onheimelijke komt naar de oppervlakte in de context van haar architectuur, urbanisatie, tuinen of parken. De tentoonstelling De poreuze stad voegt daar een dimensie aan toe: de binnenruimtes van een gebouw waar kunstwerken van diverse kunstenaars in thematische groepen werden ingedeeld. Hier verbreedt Triënnale Brugge haar onderzoeksveld van de stedelijke buitenruimte naar het besloten karakter van een voormalige privéwoning. Het onderzoek wordt in deze omgeving nog verscherpt en verengd: in dit laboratorium gaan kunstwerken in dialoog, andere schuren tegen elkaar aan of zoeken het conflict op.

Van het ‘Grote Niets’ tot de ‘Ijdelheid der Ijdelheden’, van keldergat tot spitse toren, met zachte bloemen, kleurrijke lintjes of druppende olieverfslierten, brengen ze de bezoeker in de war. Ook met het harde marmer, de houten splinters of de vreemde vormen in polyester ontlopen de installaties de huidige individuele en maatschappelijke uitdagingen niet. Er zijn natuurlijk lichamelijke, nucleaire, virtuele en ecologische bedreigingen, maar er is ook idylle en verwondering. Met werk van Belgische bodem, uit ateliers of particuliere verzamelingen, wordt hier een presentatie gebracht die aanspreekt, kerft en zalft.

Met werk van Bilal Bahir, Semâ Bekirović, Rakel Bergman Fröberg, Willem Boel, Dries Boutsen, Jana Cordenier, Thierry De Cordier, Sarah De Vos, Lisse Declercq, Danny Devos, Joëlle Dubois, Kendell Geers, Daan Gielis, Geert Goiris, John Isaacs, Athar Jaber, Thomas Lerooy, Emilio López-Menchero, Enrique Marty, Cécile Massart, Hermann Nitsch, Ronald Ophuis, Štefan Papčo, Jasper Rigole, Sarah&Charles, Gregor Schneider, Mircea Suciu, Adrien Tirtiaux, Narcisse Tordoir, Ana Torfs, Gavin Turk, Ingel Vaikla, Caroline Van den Eynden, Anne-Mie Van Kerckhoven, Filip Vervaet, Julie Villard & Simon Brossard, Friederike von Rauch.

De poreuze stad

Kraanrei 19

Van 8 mei t.e.m. 26 sep

Dagelijks van 10 > 18 uur

Zaal 1.2

Roosenberg is a place, a space, a building, a film. Roosenberg is Amanda, Godelieve, Rosa and Trees. Roosenberg is a letter that tells of an encounter with four elderly nuns in a fascinating modernist monastery in Belgium, before the building was vacated. It is the story of a space at the beginning of the end.” – Ingel Vaikla

Zaal 1.4

In deze ruimte lijken verschillende realiteiten, met eigen wetmatigheden, naast elkaar te bewegen. Je tuimelt van het ene lichaam in de andere beeldtaal, op zo’n manier dat leven en dood, orde en chaos, het theatrale en het intieme, humor en schoonheid elkaar ontmoeten.

Zaal 2.2.

In deze zaal komen wonderlijke werelden samen in kleurrijke verbeeldingen en verleidelijke figuren. Vrouwelijke kracht is aanwezig in de interventies van kunstenaars van verschillende leeftijden, die zelfbewust bewegen tussen dominantie, idealisering en ‘girly empowerment’.

Zaal 2.4.

Gewelddadige scènes, oorlogsgetuigenissen en nachtmerries vormen de rode draad in deze laatste ruimte van het tentoonstellingsparcours. De samengebrachte werken hebben niet per se een documentair karakter, maar stellen in hun esthetische vorm vragen om moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken en morele posities in te nemen.