

Nathan Coley | 2015
A Place Beyond Belief
De tekstsculptuur A Place Beyond Belief verwees oorspronkelijk naar 9/11 in New York, naar de noodzaak van de stad om zichzelf opnieuw uit te vinden en tot ‘een plek voorbij het geloof’ te komen. Ook in andere contexten blijven deze woorden heel actueel en krijgen ze nieuwe betekenislagen. Het nieuwe werk Palace bestaat uit vijf afzonderlijke woorden. Ze kunnen gelezen worden als een motto voor Brugge, maar verwijzen ook naar de vijf rechten die iedereen heeft volgens de islam. De Burg is het geografische en metaforische hart van Brugge. Met het stadhuis en de administratieve diensten enerzijds en de Basiliek van het Heilig Bloed anderzijds is het zowel een politiek als een religieus centrum. Hier plaatst Nathan Coley een stelling met daarop in grote, verlichte letters A Place Beyond Belief. Oorspronkelijk verwees dit werk naar 9/11. De woorden komen uit een radio-interview met een inwoonster van New York, die zei dat de stad om vooruit te komen na de aanslagen op een nieuwe manier moest denken en kijken, en tot ‘een plek voorbij het geloof’ moet komen. Coley heeft dit werk sindsdien op verschillende plaatsen geïnstalleerd. Telkens weer krijgt het een nieuwe, actuele betekenislaag door de specifieke context waar het staat. Het binnenplein van de Stadshallen en het Belfort is een besloten plek net buiten de drukte van de Markt. Een veilig toevluchtsoord om je even terug te trekken voor een moment van reflectie. Hier plaatst Coley vijf afzonderlijke verlichte woordsculpturen: BELIEF, MIND, LAND, WEALTH en LIFE. Ze zouden een motto kunnen zijn voor Brugge, historische woorden of een fragment uit een lied over de stad. Maar ze verwijzen ook naar de vijf rechten die elke mens heeft volgens de islam.
2015
Burg
UK
Bio

Andere installaties
-
NLÉ – KUNLÉ ADEYEMI | 2018
MINNE FLOATING SCHOOL MFS III
Minne Floating School is de derde versie van de drijvende school. Ze dient als prototype van een constructie die voldoet aan onze fysieke en sociale behoeften in...
-
Rotor | 2015
WHAT'S EATING THE CHINESE MITTEN CRAB
What’s Eating the Chinese Mitten Crab orkestreert een ontmoeting tussen het publiek van twee kunstenfestivals die deze zomer plaatsvinden: de Triënnale in Bru...
-
[O+A] | 2015
QUIET IS THE NEW LOUD
Bruce Odland en Sam Auinger openen je oren voor de rust in een kleine stad als Brugge. In vergelijking met hun thuissteden New York en Berlijn oogt Brugg...