19th Ave New York, NY 95822, USA

Nathan Coley

A Place Beyond Belief

De tekstsculptuur A Place Beyond Belief verwees oorspronkelijk naar 9/11 in New York, naar de noodzaak van de stad om zichzelf opnieuw uit te vinden en tot ‘een plek voorbij het geloof’ te komen. Ook in andere contexten blijven deze woorden heel actueel en krijgen ze nieuwe betekenislagen. Het nieuwe werk Palace bestaat uit vijf afzonderlijke woorden. Ze kunnen gelezen worden als een motto voor Brugge, maar verwijzen ook naar de vijf rechten die iedereen heeft volgens de islam. De Burg is het geografische en metaforische hart van Brugge. Met het stadhuis en de administratieve diensten enerzijds en de Basiliek van het Heilig Bloed anderzijds is het zowel een politiek als een religieus centrum. Hier plaatst Nathan Coley een stelling met daarop in grote, verlichte letters A Place Beyond Belief. Oorspronkelijk verwees dit werk naar 9/11. De woorden komen uit een radio-interview met een inwoonster van New York, die zei dat de stad om vooruit te komen na de aanslagen op een nieuwe manier moest denken en kijken, en tot ‘een plek voorbij het geloof’ moet komen. Coley heeft dit werk sindsdien op verschillende plaatsen geïnstalleerd. Telkens weer krijgt het een nieuwe, actuele betekenislaag door de specifieke context waar het staat. Het binnenplein van de Stadshallen en het Belfort is een besloten plek net buiten de drukte van de Markt. Een veilig toevluchtsoord om je even terug te trekken voor een moment van reflectie. Hier plaatst Coley vijf afzonderlijke verlichte woordsculpturen: BELIEF, MIND, LAND, WEALTH en LIFE. Ze zouden een motto kunnen zijn voor Brugge, historische woorden of een fragment uit een lied over de stad. Maar ze verwijzen ook naar de vijf rechten die elke mens heeft volgens de islam.

2015

Burg

UK

Bio

Nathan Coley
Nathan Coley (1967, Glasgow, Verenigd Koninkrijk) onderzoekt in zijn werk de discrepanties tussen de gebouwde wereld van de architectuur en de stad zoals ze ervaren wordt. Hij is geïnteresseerd in het idee van ‘publieke’ ruimte en verkent de manieren waarop architectuur betekenis krijgt. Via verschillende media onderzoekt hij wat de gebouwde omgeving vertelt over de mensen erin en hoe de sociale en individuele reactie daarop cultureel bepaald is. Coley gebruikt de readymade als een middel om iets uit de wereld weg te nemen en er opnieuw in te plaatsen. Hij verwijst daarbij naar de rituele vormen waarmee we uitdrukking geven aan onze overtuigingen. Door van iets specifieks iets algemeens te maken test hij de functie ervan als een vorm van sociale representatie.

Andere installaties

  • QUIET IS THE NEW LOUD Bruce Odland en Sam Auinger openen je oren voor de rust in een kleine stad als Brugge. In vergelijking...

  • Cataract Gorge Op de anders zo rustige Brugse wateren creëert Romy Achituv een artificiële storm. Op dat gewoel drijft ee...

  • CANAL SWIMMER’S CLUB Het architectencollectief Atelier Bow-Wow uit Tokio kent de problematiek van grootsteden en beperkte w...