19th Ave New York, NY 95822, USA

Rainer Ganahl

UBER CAPITALISM

Op de Burg installeert Rainer Ganahl een chocoladesculptuur in de vorm van het Huis ter Beurze, in de middeleeuwen de eerste beurs ter wereld. Bovenop roteren de woorden ‘UBER CAPITALISM’, een verwijzing naar de huidige deel-economie die steeds verder uitbreidt. De vergankelijke materie herinnert aan de donkere kantjes van de chocoladehandel en drukt een groeiende ambivalentie uit tegenover het verleidelijke nieuwe gezicht van het kapitalisme in onze tijd. In de middeleeuwen was Brugge een draaischijf van de wereldeconomie. Ganahls sculptuur heeft de vorm van het gebouw in de Vlamingstraat waar de eerste beurshandel plaatsvond. Met de verzanding van de haven verdween ook de beurs uit Brugge. Men keek machteloos toe, zoals wij nu naar de stijgende zeespiegel en de klimaatverandering. Boven op de chocoladesculptuur roteren – zoals destijds het Benz-logo in vele Duitse steden – de woorden ‘UBER CAPITALISM’. ‘UBER’ roept connotaties op met de ‘Übermensch’ van de nazi’s en verwijst naar de app waarbij iedereen met een auto en een smartphone een taxibedrijf kan beginnen. In bredere zin staat het ook voor de huidige economie van delen. We gebruiken apps voor tal van diensten. Onze non-stopcultuur helpt, vermaakt, leidt, traceert en analyseert ons altijd en overal. De vluchtigheid en bederfelijkheid van chocolade verwijzen naar een groeiende ambivalentie tegenover dat nieuwe kapitalisme, waarvan we de consequenties nauwelijks bevatten. In het lieflijke Brugge, wereldcentrum van de chocolade, lijken de conflicten die elders in de wereld woeden afwezig. Toch heeft ook de cacaoproductie een donkere kant, met wortels in de koloniale handel en met vandaag nog steeds kinderarbeid, mensenhandel en gevaarlijke werkomstandigheden.

2015

Burg

Oostenrijk

Bio

Rainer Ganahl
Rainer Ganahl (1961, Bludenz, Oostenrijk) woont in New York. Hij nam deel aan de biënnales van Venetië, Istanbul, Gwangju, Moskou, Sevilla, Boekarest e.a. Zijn tentoonstelling El Mundo in de New Yorkse galerie Kai Matsumiya werd door New York Times-journaliste Roberta Smith vermeld als een van de beste exposities van 2014. Van Rainer Ganahl verschenen ook de boeken DADALENIN (Taube, Berlijn) en El Mundo (Mousse, Milaan).

Andere installaties

  • QUIET IS THE NEW LOUD Bruce Odland en Sam Auinger openen je oren voor de rust in een kleine stad als Brugge. In vergelijking...

  • Cataract Gorge Op de anders zo rustige Brugse wateren creëert Romy Achituv een artificiële storm. Op dat gewoel drijft ee...

  • CANAL SWIMMER’S CLUB Het architectencollectief Atelier Bow-Wow uit Tokio kent de problematiek van grootsteden en beperkte w...