19th Ave New York, NY 95822, USA

Song Dong | 2015

Wu Wei er Wei

Naast de Sint-Salvatorskathedraal installeert Song Dong een rotstuin met een miniatuurlandschap. De reusachtige bonsaisculptuur is gemaakt met ramen uit gesloopte Chinese woningen. Boven op de sculptuur staat in grote neonletters ‘Wu Wei’, een begrip uit het taoïsme dat ‘niet-handelen’ betekent. In het werk komt het spanningsveld tussen de onstuitbare groei van megapolissen en het omgaan met erfgoed en natuur tot uiting. De impact van de culturele revolutie op zijn familie en de ingrijpende urbanistische kaalslag in zijn thuisstad Beijing komen steeds terug in het oeuvre van Song Dong. Ook in de monumentale installatie die hij maakt naast de Sint-Salvatorskathedraal. Het werk is gebaseerd op de traditie van de bonsai, waarbij de mens op artificiële wijze de natuur probeert te bedwingen en te controleren. In dialoog met het Brugse historische erfgoed wijst Song Dong op de bouwwoede in zijn eigen land, waar men op een heel andere manier met erfgoed omspringt. Historische paleizen, tempels en hele buurten moeten er plaats ruimen voor wolkenkrabbers en winkelcentra. Ironisch genoeg worden de authentieke gebouwen soms nagebouwd als kopie van de originele. In Brugge creëert Song Dong een Chinese rotstuin met een miniatuurlandschap. In het werk integreert hij oude Chinese ramen die hij van de sloophamer heeft gered. De ramen verwijzen zowel naar verhalen en herinneringen uit het verleden als naar het heden en de toekomst van de stad. Boven op de installatie staat in grote neonletters ‘Wu Wei’. Dit taoïstische begrip betekent ‘niet-handelen’ – doen door niet te doen, meegaan met de stroom der dingen. Een uitnodiging tot reflectie of een impliciete kritiek?

2015

Sint-Salvatorskathedraal

China

Bio

Song Dong
Song Dong (1966, Beijing, China) groeide op in een welvarend traditioneel gezin, dat door de economische en maatschappelijke ontwikkelingen in China in de armoede verzeilde. Zijn vader werd tijdens de Culturele Revolutie in een heropvoedingskamp vastgezet. Song brak zijn opleiding schilderkunst af na de gebeurtenissen op het Plein van de Hemelse Vrede in 1989. Hij ging experimenteren met performance en video, vaak samen met zijn vrouw, Yin Xiuzhen. Songs werk reflecteert over de instabiliteit van het bestaan en de vergankelijkheid van menselijke inspanningen. Zijn familieverleden, de cultureel-politieke geschiedenis van China en de ingrijpende stedelijke veranderingen in Beijing zijn terugkerende thema’s in zijn oeuvre.

Andere installaties