19th Ave New York, NY 95822, USA

Vermeir & Heiremans | 2015

MASQUERADE

Vermeir & Heiremans focussen op de dynamiek tussen kunst, architectuur en economie. Ze definiëren hun woning als een kunstwerk en maken er ‘gemedieerde extensies’ van, die aan hun privéruimte een publieke hypervisibiliteit geven. De ART HOUSE INDEX (AHI–) is zo’n extensie, die hun huis-als-kunstwerk tot een financieel instrument transformeert. In de Poortersloge, waar eeuwen geleden een internationaal gezelschap van handelaars en bankiers samenkwam, promoot de video-installatie MASQUERADE de AHI–. De potentiële waarde van de ART HOUSE INDEX ligt in het vermogen om van een ondoorzichtig, statisch en moeilijk product een transparante, ‘liquide’ en toegankelijke investering te maken. In een promovideo ontvouwt het kunsthuis van Vermeir & Heiremans zich tot vele virtuele huizen. Een realtime-algoritme berekent non-stop de waarde van AHI–, op basis van instrumenten om vertrouwen en geloof te meten. Twee videotijdlijnen wisselen elkaar af: één toont het ‘afgewerkte’ product, terwijl de andere het aspect ‘creatie’ in de artistieke productie demystificeert en commentaar levert op de rol van de filmmaker, het publiek en de bredere economische context. De wereld van de hoge financiën en die van de wereldwijde kunstmarkten – allebei geloofssystemen – vormen de context voor het verhaal van MASQUERADE. Het gefragmenteerde decor evolueert van een white cube tot een veilinghuis, een beursvloer, een rechtszaal ... plaatsen waar waarde wordt genegotieerd en uitgewisseld. Een verslag van de ‘beursintroductie’ van AHI– transformeert tot een abstract landschap van opinies en voorkeuren.

2015

Poortersloge

België

Bio

Vermeir & Heiremans
Katleen Vermeir (1973, Bornem, België) en Ronny Heiremans (1962, Heist-op-den-Berg, België) werken sinds 2006 samen als Vermeir & Heiremans. In 2006 initieerden ze het langlopende project A.I.R. Daarin definiëren ze hun eigen woning als een kunstwerk, vanuit de idee dat architectuur ruimte reproduceert als een constructie voor de projectie van de verlangens van de consument. Ze produceren representaties van hun huis via ‘gemedieerde extensies’ zoals installaties en video’s, performances, interviews, publicaties ... Het publiek kan enkel deze extensies ervaren, niet het fysieke ‘huis als kunstwerk’. Vermeir & Heiremans hebben wereldwijd hun werk gepresenteerd en deelgenomen aan verschillende residentieprogramma’s.

Andere installaties